2024-04-28

Filmjölkslimpa

 Filmjölkslimpa


Jag blev bjuden på filmjölklimpa för första gången på jobbet förra året och sedan dess är detta en klar favorit hos mig. Inte nog med att det är väldigt gott den är även enkel att baka, håller sig bra både färskt och fryst och man kan variera efter tycke och smak. Så har ni ännu inte provat gjort denna tucker jag det är dax nu. 

Här kommer receptet som jag använde mig av i dag. 

Ställ ugnen på över och undervärme 175 grader. 

Blanda alla torra ingredienser

2 dl Havregryn (jag använde fiberhavregryn ) 
5 dl Mjöl
1 dl Linfrö
1 dl Russin
1,5 dl Solroskärnor 
2 tsk Bikarbonat 
1 tsk Salt 

Blanda sedan detta med 

5,5 dl Filmjölk 
0,5 dl Honung 

Jag hade även i aprikoser och hasselnötter

Täck insidan på en brödform ca ( som rymmer minst 1,5 liter ) med bakplåtspapper och fyll med degblandningen. Grädda längst ned i ugnen 75 minuter 




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar