2024-05-03

Hur öppen kan man vara på sociala medier?

                     


Att öppna upp sitt liv till alla eller vara opersonlig på sociala medier, vad är egentligen ok? Jag brukar fundera på det till och från och ibland känner jag att jag är som en öppen bok och ibland vill jag inte att någon ska veta någonting om mig. Men jag brukar landa i att jag tycker det är trevligt med sociala medier och att lära känna folk över nätet. Som kan dela erfarenheter, peppa, ge inspiration osv. Och hålla kontakten med dom nära och kära man har är ju väldigt enkelt med ett kort meddelande. 

Men så finns ju risker också med att vara öppen.Samhället är ju inte bara vänligt och trevligt och man kan få ta lite skit ibland också, det måste man liksom vara beredd på. Inte acceptera men medveten om. fast det är ju som i samhället överlag. I samband med arbeten är man också tvungen att hålla en viss profil, det går ju inte att sväva ut hur man vill. Men å andra sidan gär jag ju inte det till vardags heller utan tycker nog jag är ganska väluppfostrad. 

Men om man inte visar upp sitt perfekta liv utan sitt ärliga liv då. Ja jag kan välja att låta er se det jag vill ni ska se, tro att jag dansar fram på små rosa moln 24/7 och kanske göra någon lite avis på just mig. Men nja det är ju inte heller jag, jag är ärlig och rak och står för den jag är och det jag har åstadkommit i mitt liv. Det är ju inte bara bra saker jag hunnit fixa till, jag har ju tabbat mig lite under livets gång. Det blev jag varse inte minst en snöig tisdag när jag åkte hem från jobbet i min skruttiga bil, utan värme och med sommardäck. Fick veva ner rutorna för att se när jag puttra fram i 30 km i h för att inte åka av vägen och frös minst sagt arslet av mig. Jo jag svor då och undrade om jag inte hunnit längre under mina 46 år i livet. 

Men det är ju just det jag uppnått.Jag har kommit så långt i mitt liv att material och status är så långt ner på min prio lista. Mina barn, min kära , mina vänner, ett arbete jag älskar och att bo där jag vill är så mycket mer värt en en snygg bil. Kunna gå i naturen och njuta av det lilla som finns runt omkring oss. Kunna ta tillvara på det jag uppskattar av livet. 

Så summa av det hela är alltså. Att jag är för öppenhet på sociala medier, utan att försöka vara något man inte är utan bara vara jag. 

Vad tycker ni ? 



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar