2019-12-28

En fröjdefull jul

Jag har väldens finaste barn <3
Man får inte en fröjdefull jul om man inte själv skapar en och jag är grym på att se till att julafton blir så stressfri som möjligt. För julafton för mig är lugn och ro och umgås med familj och vänner. Jag firar alltid jul med mina barn även om jag är separerad från tonåringarnas pappa sedan länge. men vi har valt att dom alltid är hos mig julafton för att dom själva vill det. I år valde även Fredrik och jag att fira ihop för Mathildas skull främst men även för våran skull. Vi är ju bra vänner och det kommer vi att vara förhoppningsvis vad som än händer i våra liv. Och just i dag kan jag bekräfta att skilsmässan gått igenom och jag är numera juridiskt ogift vilket bara känns skönt. Vi har ju lämnat varandra för nästan ett år sedan och då känns det bara bra. 

Vi firade traditionsenligt med god mat fast i väldigt liten skala. Jag tycker inte julmaten är så fantastisk och äter den gärna inte mer än 1- 2 gånger per år. Så att slippa en massa julmatsrester känns väldigt skönt. För så fort julen är slut vill jag återgå till vardagsmat och slippa tvinga i mig en massa mat som ingen egentligen vill äta. Sedan kom tomten och den uppskattades av barnen även om alla visste det va Fredrik. 17 åringen kanske inte tycker tomten är jättekul men 7 åringen va eld och lågor. 

Lagom med paket till alla som fick precis vad dom önskade sig och ja lite till. Inhandlade under lång period av mamma för att slippa julstressa. Är ju underbart med tonåringar som önskar sig lite dyrare saker och vet precis vad dom vill ha. Då är det enkelt att köpa just det och något litet till. Inte för att det behöver vara dyra julklappar utan för att det blir färre att köpa. För visst är barnen värda att någon gång per år uppskattas extra mycket för allt dom gör. Sålänge jag kan köpa det dom vill ha så kommer jag "skämma" bort dom. 

Även mamman hade varit riktigt snäll i år. Jag fick fina julklappar av barnen och även av sonens flickvän. Armband som lilltjejen pysslat ihop, en bits satts från sonen så jag slipper skruva sönder hans, parfym av mellan tjejen och duschkrämer från flickvännen. Även Fredrik tyckte jag varit snäll trotts att jag varit lite elak också under året och han gav påslakan från honom och Mathilda. jag har aldrig fått så mycket julklappar tror jag. Ännu en fördel med tonåringar antar jag :) 

Så fick jag en julklapp till .... 
En otroligt fin och hållbar julklapp som jag kommer vårda mycket ömt. 
Vad det är avslöjar jag inte ännu men jag är säker på att den nämns flera gånger framöver <3  

Nu blickar vi framåt mot et nytt år snart och det året ska jag se till att det blir bra. För mycket som händer i livet styr man över själv och den främsta framgången till lycka är självrespekt. Det är något som 2019 har lärt mig och som jag ska bli så mycket bättre på. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar