2020-02-19

Träningstankar


Träning är för mig just nu ganska naturligt och någonting jag mår bra av och inte vill vara utan. Men så har det inte alltid varit utan jag har snarare tyckt träning är för andra och inte för mig.Kost och hälsa va överlag någonting jag inte reflekterade över så mycket under mina unga år. Klart att man jagade kilon som ung men inte på rätt sätt med bra kost och träning. Utan man gjorde snarare så att man hoppade över maten helt och trodde det skulle vara effektivt och bra för hälsan. När jag va runt 30 år gick några kollegor med i viktväktarna och undrade om jag ville hänga på. Jag tänkte inte så mycket på min övervikt då men tänkte att det kunde ju vara en kul grej. Nu är jag som person så att det är allt eller inget som gäller så jag gick in stenhårt för att gå ner i vikt. Och jag insåg också ganska fort att jag hade övervikt att ta tag i. Så jag började räkna poäng och skulle då även börja träna. 

Det va nog först då jag reflekterade över att träning inte är något man bara börjar med. För jag hade ingen kunskap och kunde inte hitta bekväma träningskläder som passade mig. Det kändes som träning enbart va till för redan smala och vältränade personer. Men i gamla mysbyxor och t-shirt och ett par vanliga tennisskor började jag ta pw och lite lätt löpning. Och kilona rasade på mig och jag märkte hur bra jag mådde. När jag nått en bra vikt hade jag tappat 32 kg och som ni förstår mådde inte bara kroppen bra utan även mitt mentala mående hade blivit bättre.

Några år senare har jag hunnit med många träningstimmar och även uppnått mål jag inte trodde att jag någonsin skulle klara. Det jag är mest stolt över är att ha klarat av Vätternrundan 30 mil. För det är ingenting man bara trampar sig igenom utan det kräver mycket pannben. Nu tränar jag väldigt mycket olika sporter och jag kan i dag konstatera att träning faktiskt funkar för alla oavsett nivå. Detta är nog någonting som faktiskt ändrat sig under åren men en väldigt positiv ändring. Och jag tycker själv det är kul att uppmuntra folk att börja röra på sig. 

Nu har jag själv återigen haft en träningssvacka och har även lagt på mig lite extra vikt. Men jag är inte längre osäker att gå in på ett gym och faktiskt köra det jag klarar av. För bara man rör på sig är det bättre än ingenting. Och alla vill uppnå olika saker vilket är helt ok. Jag har också under åren lärt mig att dom som är vana att träna gärna hjälper till om man undrar över någonting. Så va aldrig rädd för att fråga eller att känna dig osäker för du gör det som passar efter dina förutsättningar. 

Så med det vill jag uppmuntra alla till att våga prova någonting du aldrig förut provat. Jag lovar att du kommer bli glatt överraskad hur lätt det faktiskt är. För från att smita undan från  träning i skolan har jag nu provat på löpning, simning, längdskidor, cykling, box,cirkelfys,skivstångspass, spinning, gym, zumba, yoga bl.a. Allt har inte passat mig men jäklar vad kul det är att prova på. Och nu hoppas jag att jag hittar motivationen igen att ta tag i min kost och även jag hitta någon ny sport att prova på.

Har ni provat någonting nytt ni inte trodde ni skulle klara av ?


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar