2020-03-24

Vad händer nu ?


Vad händer nu ?

Jo den frågan har nog många ställt sig denna veckan. Jag tillhör den gruppen som först tog detta med covid- 19 lite lättsamt. Tänkte att jo det händer ju så få och då där borta i Kina. Sedan började viruset att krypa närmare och närmare och jag i lilla Sverige började märka att det påverkade mig också. 
Tankar började snurra då några i familjen är sjuka med just dom symtom som gör att dom är i riskgrupp. Jag började få ont i halsen och torrhosta och fick plötsligt inte jobba fast jag kände att det går väl bra med lite halstabletter till hjälp. Jag är ännu hemma med hosta, halsont och huvudvärk. Känner mig jättesjuk men ändå inte sjuk samtidigt. 

Affärer börjar att tömmas på varor och mina aktier minskar. Folk går inte ut och då börjar min riktiga rädsla att tillta. Kanske inte mest för egen del att bli sjuk utan mest för det ekonomiska läget i landet. Så många företag går nu på knäna och många har redan börjat varsla folk. 

Och gymnasiet stänger och min stora son får studera på distans. Tankarna snurrar , kan jag jobba snart. Borde barnen gå i skolan och riskera att bli smittade. Borde jag överhuvudtaget gå ut ? Men jag vill ju stötta småföretag och fortsätta handla. Vad händer med min egen ekonomi efter alla sjukdagar. Så mal det på i mitt huvud och troligen även i ditt . 

Samtidigt rullar livet på. Värmen börjar komma och det börjar dyka upp vårblommor ute. Det är ljusare om dagarna och längtan efter värme gör sig påmind. Men hur går det nu med min sommarsemester i Spanien. Och våran planerade påskkryssning till Helsingfors får vi nog glömma. 

Och samtidigt som jag känner att jag ska vara försiktig tycker jag att folk börjar återgå till det "normala" nu vecka 2 . Barnen är i skolan och folk är ute på restauranger och affärer. Någonstans tror jag detta bara är början men samtidigt önskar jag att det ebbar ut förstås. 

Mycket oro just nu blandat med mycket vårkänslor och  glädjen som man känner över just ljuset just nu. Och i kaoset blir man ödmjukare över vad som är viktigt i livet . 


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar