2020-06-05

Dansar pekfingervalsen denna fredag



I tisdags fick jag tid för bedömning och ev operation för Karpaltunnelsyndrom i höger hand. Har under längre tid haft besvär med att fingrarna domnar främst under natten i båda händerna. Och med tanke på att jag har sömnproblem ändå så gör detta inte saken bättre. Så jag blev glad att jag fick tid så fort även om det blev en bit att åka. Tog med sonen så han kunde övningsköra då jag inte alls visste vad som skulle ske. Det blev han glad över även om mamman är lite nervös ibland när han kör. Han kör väldigt bra men att sitta bredvid är lite märkligt.

Så jag checkade in på Motala lasarett inte direkt nervös. Tänkte att det blir väl ett litet snitt och lite omlagt efteråt. När läkaren gjort bedömningen ganska fort började hon rita upp snittet. Som visade sig va från handflatan och till handleden. Kände mig inte lika kartig då och höll på att svimma när jag skulle gå mellan undersökningsrum och operation. Jag va lokalbedövad under hela ingreppet och kände inget mer än tryck i handen men det är ganska obehagligt när man hör vad dom gör. Gick dock ganska fort och jag gick ut därifrån ca en timme efter med hela högerhanden i gips. Väldig tur jag hade sonen med för jag va absolut inte körduglig.

Nu några dagar senare känns det ok och jag är mest förvånad att jag är så duktig att använda vänsterhanden till mycket. Men vissa saker är nästan omöjligt att göra. Diska med en hand är jättesvårt, laga mat och hacka grönsaker i stort sett omöjligt. Prova skala potatis med en hand får ni se hur svårt det är. Och igår fick jag be min pojkvän hjälpa mig med att tvätta håret, vilket va så skönt efter några dagar i myskläder utan tvätt. Men jag kör lite med både barn och pojkvän och dom hjälper så gärna till. Har tex inte kunnat köra bil än men jag har ju en som gärna kör mig så mycket som möjligt.

Och lite märkligt är det att vara van att skriva på datorn och i dag fick sitta med pekfingervalsen för att få till detta inlägg, men det gick ju det med. Och jag ska nog klara helgens utflykter bra med lite stöd från familjen. Nu ska jag klä på mig och inta dagens projekt, vika tvätt. Kommer ta tid men vem har bråttom när man är sjukskriven. Bara ta en sak i taget och vila i mellan.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar